Saturday, November 6, 2010

..bukan cughi, - ambek aje...

Masa darjah 6, tingkatan 1 dulu (1974)..jalan-jalan jue kueh, kekadang boghing. Ape lagi kalo banyak yang tak laku, beghat jugak bakol kueh tu. Nak buat camne. .. sedekah aje kat sughau . Tapi, kekadang, ade pulak yang kesian - dighegekannye sedekah tu! Time kaseeeeeeh h aje le, iye. Lebehla duet belanje aku esok. Kalo petang tadi semuenye laku, mak tetap bagi 15sen aje.

Jadi, kalo oghang tengok bakol tu penoooh lagi, deme selalu tanye ..."banyak lagi ke yang tak laku?" Aku tetap jawab....."Bukan tak laku.......belum laku, sebab ade yang nak bayokan kat sughau nanti"  Aku selalu haghapkan begitu kalo kueh banyak lagi dalam bakol. "Ellleh,  ari ni Wak Lol pegi ghumah sedaghenye kat Temoh, siape yang nak beli kueh tu....Itu satu-satu beghite yang tak nak aku dengo. Tapi aku  jenis budak yang tak suka menong.

Gegham, "..kenapelaa Wak Lol pegi ke Temoh arini?" Tak pe, tak pe , memang tak ape. Aku bawak kueh tu kat kedai Tai Ah. Kat situ aku boleh tengok telibesen - Willian Tell ke, Charlie Chaplen ke, Robin Hood, 6 million doller man, entah ape-ape lagi. Laku jugak satu due kueh tu. Hilang gegham tadi..sebab puas tengok cerite telibesen tu.

Tapi kalo musem ghambutaaan...mane satu pokok moktan yang aku tak kenal???Manis ke, longkah ke, tak beghape sedap ke, semua aku tau pokok yang mane. Kalo jumpe kawan yang ajak manjat pokok yang tak sedap tu, aku kate kena abiskan jue kueh ni dulu. Tang pokok yang sedap-longkah tu, aku pun same manjat. Deme takut manjat tinggi-tinggi sebab senang terejon kalo tuan pokok datang. Aku pulak, kat atas pokok lagi dah siapkan seikat buah moktan, nak bagi, kalo-kalo tuannye datang. Aku tak peghenah laghi dan tak peghenah curi, aku ambek aje...kalo tuannye ndak, aku bagi.

Mak terkejot ...- maghah kalo die dengo kawan-kawan kate aku pun same manjat. Sebelom seludang nyio tu hancor-singgah kat kaki aku, kekadang aku dengan pantas caghi dan bawak tuan pokok tu pujuk mak. "..memang betoool. Itulaaa, mak tak caye. Atan tak curi, Atan ambek aje, Kalo tuannye ndak, Atan bagi betul kan, cik.? Beeetool...

5 comments:

  1. Budi-baik Wak Lol, Abang Jaapo dan Encik Moktan ku ucapkan setinggi-tinggi penghargaan. Semoga Allah mencucuri Rahmat yang tidak terhingga di atas hati-hati yang ikhlas dan sentiasa mendoakan kejayaan aku ketika itu. Aku rasa kehilangan Wak Lol, Encik Moktan dan Abang Jaapo yang sanggop membeli kueh yang tak abis dijual, dan sampai hati menengking kalo aku tak sembahyang KE SURAU ketika itu.AL FAAATEHAH..

    ReplyDelete
  2. Nampaknye kite lalui pengalamn yg hampir serupe.. mmg takde niat cughi.. ambek je hihihi..

    ReplyDelete
  3. oghang-oghang beiman tu memang cam tu. Daghi keciiik lagi tak buat dosa. malekat menjagenye..
    Itu sebab deme jadi ce'egu....iyooole kate ko tu..

    ReplyDelete
  4. Salam Yob, amboi kekecik dah pandai jadi loyar...

    ReplyDelete
  5. kalo nak tau, loyar2 yang hebat tuu..kite2 ce'egu la yang ngajonye, bukan gitu? Mike ni pun ape koghangnye..jangan-jangan..lebeh daghi tok gughu.
    Kalo benola tekaan teman, bolela mintak tunjok ajo sebaaaab teman ni tengah caghi tajok nak sambung PhD kononnye. Dah dekat setahon caghi isu psikologi yang panas dan patot dibuat kajian supaye dapatannye boleh menyumbang kepade kesejahteghaan negaghe. Pesan penyelia tuu lagi..,mesti tajok yang belum dibuat dalam Melasia ni..oghang yang selalu kembaghe ni luas pemandangannye, banyak pengalamnnye yang boleh dikongsikan...kan...kan...kan. Isyyy maapla kalo membebankan pulak. Tak deee niat cam tu. come gate2 mulut ajeee supaye kite dapat teghus boleh bersembang...

    ReplyDelete